Till fjälls

Jag och Nils har varit i väg till fjälls en sväng. Vad ska jag säga…jag njöt av varje sekund! I mitt tycke finns det få saker i livet som ger en samma känsla som vidderna på fjället. Vi gick från Klimpfjäll till Gränssjö, en otroligt vacker sträcka som första biten följer Norgefararleden in i Remdalen. Nils yngre bror och hans flickvän gick samma sväng fast åt andra hållet så vi möttes halvvägs och bytte bilnycklar. Då slapp vi gå samma väg tillbaka och dessutom fick vi en riktigt trevlig kväll tillsammans mitt på kalfjället.

Systemkameran tar alldeles för stor plats i ryggsäcken och fick stanna hemma, därför är bildkvalitén inte den bästa. Men här kommer i alla fall några bilder från turen.

DSC_0287

P1030788På väg in i durrenskalet.P1030766 Fjällbjörkskog.P1030797 Jag och Molly. Jag var för övrigt väldigt nöjd med mina nya byxor från Itab. Bra prisklass, sköna och helt perfekta för vandring i det varma vädret. För övrigt är det inte alla fötter som klarar att gå ungefär sex mil i gummistövlar. Men jag älskar mina stövlar och fick inte ett skavsår!

P1030791 P1030820

Humleblomster. Jag tycker ju mycket om blommor så Nils blir nog lite irriterad på mig emellanåt när jag bara går med blicken ner i marken och vill ta kort.

P1030783Durrenpiken 1286 m.ö.h.
P1030808 Klockan var mycket när vi närmade oss den nyrenoverade stugen i Tjokkele. Fantastiskt fin har de gjort den. Men vi valde att gå en bit till och använda oss av tältet.

P1030813 Fjälltolta.P1030832 Ett gammalt sameviste. Innuti kåtan, som var öppen, var det väldigt svalt. P1030839 Molly fick följa med oss på denna tur. Hon lossar hår och ser lite tuffsig ut.

P1030851Nyfikna och närgångna renar. De verkade inte ett dugg rädda för oss. Tre ensamma kalvar som sprang omkring på fjället såg vi dessutom, jag hoppas de hittade tillbaka till vajorna. Men det gjorde de säkert.
P1030867P1030873Nils och Molly vilar en liten stund vid sjön Gottern.
P1030830 Nog förstår man var namnet Remdalen kommit ifrån.P1030815I Ransarån var det vatten, men flera mindre jokkar längs vägen hade torkat ut så det var till att fylla på vattenflaskan närhelst vi hade möjlighet.

P1030834Svarthö.
P1030856

Jag och Nils.P1030818Kungkarlsspira.

P1030803Fjällvidder, jag längtar redan tillbaka.

3 thoughts on “Till fjälls

  1. Vilken underbar vandring! Fjällen gör verkligen gott för själen. Det måste vara stor lycka att ha så nära till dem. Klart att du ska titta på blommorna. Jag har till och med fått mannen att förstå vikten av att ta kort på fina och sällsynta blommor.

  2. VAr själv på en liten fjällresa i början av aug, blev ett sedvanligt besök i min Mormors hemtrakter Mosekälla och även ett besök up på Atoklinten. Får en sån inre frid och ett härligt lugn då jag är i tärnafjällen, det är att komma hem för mig.

Kommentarer

