Hönsen

Ifjol skaffade vi höns och jag ägnade nog halva sommaren åt att bara stå och titta fascinerat på dem. Tuppens stroppiga uppvaktning och hans härliga galande, hönornas rangordning och olika kommunikationsläten, deras sprättande och pickande – allt var så intressant! När vi går ut och ger dem mat på morgonen möts vi av en skock springande hönor som nyfiket följer med i allt vi gör. Och det är fortfarande väldigt roligt att se hur många ägg de har värpt i redena varje morgon. Det är en lyx med egna ägg! Tidigare i somras lånade jag en äggkläckningsmaskin och i tre veckors tid lusläste jag om äggkläckningens alla konster. När 21 dygn hade gått tittade tio små kycklingar ut. Både jag och barnen tyckte att det var olidligt spännande när äggen började spricka upp.

Men så var det en morgon när jag klev upp tidigare än resten av familjen för en joggingtur. Innan jag lämnade gården öppnade jag upp för hönsen så de skulle få gå ut i gröngräset. När jag kom tillbaka hade en av våra hundar (Pia-Pia) kommit lös och hon hade verkligen haft en rolig stund till min fasa. Fyra hönor hade hon bitit ihjäl och det var fjädrar överallt. En av de döda var min favorithöna… en rödbrun och vacker Ölandshöna. Jag blev så arg på Pia! Men när jag lugnade ner mig erinrade jag mig att hon trots allt är en jakthund och felet var mitt, det var ju jag som släppt ut hönsen och haft dem ute utan uppsikt.

Med hjälp av min kära mor införskaffade jag sedan några hönor från ett hönseri. Och jösses som de såg ut och stank! De hade långa klor och de är fortfarande utan fjädrar på gumpen (de får tydligen nya fjädrar först när de ruggar). Vi kallar dem för ”rumphönorna”. De är strax slaktfärdiga hade hönsbonden sagt till mamma och jag undrade nästan om de stackars hönorna skulle överleva första natten. Men redan morgonen därpå hade de värpt. Första tiden hade jag dem åtskilda men nu har de helt funnit sig tillrätta i flocken och verkar trivas av bara den. Tupparna uppvaktar dem flitigt och de sprätter runt i gräset som om de aldrig gjort annat. Första gången de gick ut i solen var det en speciell syn. De som aldrig varit ute förr! Jag är glad att dessa hönor fick komma till oss och får leva ett liv som är mer naturligt för en höna. En värphöna i industrin får i vanliga fall inte leva ett långvarigt liv eftersom de oftast slaktas vid ca 14 månaders ålder. Då är deras kalkdepåer slut och de ruggar vilket gör att äggproduktionen går ner. Hela besättningen slaktas då ut och nya högproducerande hönor tar vid. Jag tror att äggproducenter är måna om sina djur, bland annat för att mår inte djuren bra presterar de inte bra. Men för mig är djur inte bara en produktionsenhet som ska generera pengar. När man ser och hör hur många hönor har det blir jag beklämd. Det är ändock ”bara” höns men de får lida på grund av storskalig industrialisering och kommersiella syften.

Jag har hönsen tillsammans med min svärmor och svägerska. Vi delar på städningen, utgifter för foder och äggen så klart. De bor hemma hos oss och därför blir det naturligt att jag tittar till dem lite mer. Jag rekommenderar alla som har tid, lust och plats att skaffa egna höns. De är trevliga och intressanta djur, kräver inte allt för mycket skötsel och ger fantastiskt goda ägg!

IMG_7288
Herman är herre på täppan. Men en riktig fegis är han, först in i hönshuset om de blir skrämda!

IMG_7410
Salig blandning av höns. När ”rumphönsen” kom till oss satt de bara ihoptryckta i ett hörn. Det är otroligt hur fort de har anpassat sig till sin nya miljö.

IMG_7292
Herman är noga med att vaka över sina hönor.

IMG_7364
En några dagar gammal kyckling.

IMG_7409
Vad jag har förstått dessa hönor varit frigående inomhus med ungefär 2000 hönor till. Att de plockar varandra är vanligt och vad jag förstått är de hönor jag fått tag på rätt fina för att vara slaktfärdiga industrihöns. Många gånger är de helt kala när de går till slakt.

IMG_7286
Bergman är lägre i rang men finner sig i det. Då och då ser jag hur han uppvaktar någon höna när Herman inte är vaksam.

IMG_7417
Trevlig syn på morgonen, och fantastiskt att använda i matlagning och bakning.

3 thoughts on “Hönsen

  1. Att skaffa höns kan vara bland det bästa jag gjort! De är så himla fridfulla och sprider mysig stämning runt sig! Vilka fina hönor ni har, så många olika färger! 🙂 Bra gjort att rädda några industrihöns, de kommer få det toppen hos er! Ha en fin dag! /Carolina

  2. Tack Anna-Sara för fint inlägg, fina bilder och för att du är en jättebra ”hönsskötare” Det känns tryggt att du ör så nära våra äggleverantörer.

Kommentarer

